Litteken therapie

Een litteken, groot of klein, kan een grote rol spelen in het functioneren in het dagelijks leven. Een litteken kan effect hebben op bewegingsbereik, zenuwoverdracht, bloed- en lymfestroom of energiestroom (Chi/merdiaanbanen). Maar vergeet ook niet de psychologische impact van een litteken. Het kan soms lijden tot en een ander zelfbeeld of zelfvertrouwen, angst of woede.

Over litteken therapie:

De McLoughlin Scar Tissue Release Technique ® (MSTR®) is een innovatieve, pijnvrije, natuurlijke methode om littekens te behandelen. Deze techniek is door Bowendocent en – therapeut Alastair Mc Loughlin ontwikkeld.  Door jaren te werken op letterlijk honderden littekens heeft Mc. Loughlin zijn litteken techniek weten te verfijnen en verbeteren. Door deze techniek in te zetten zal een litteken onder andere zachter worden, de bewegingsbeperking verminderen of verdwijnen en het gevoel (deels) herstellen.  Het is soms verbazingwekkend wat een litteken voor beperking kan geven 'verderop' in het lichaam.

MSTR® kan onder andere worden toegepast bij:

• Keizersnede littekens
  • Hysterectomie littekens (baarmoeder verwijdering)

• Littekens van wervelkolom chirurgie

• Trauma littekens, zoals we bijvoorbeeld zien op de knie

• Littekens van hoofdwonden

• Mastectomie littekens (borstamputatie)

• Amputatie littekens

• Onderliggend littekenweefsel door laparoscopische chirurgie

• En in sommige gevallen is ook succes behaald met brandwondenlittekens

MSTR® kan, behalve bij zichtbare littekens , ook bij diverse andere problemen ingezet worden, waaronder: plantaire fasciitis (ontstoken peesplaat voet), kleine littekens van injectieplaatsen/vaccinatie of sportblessures.

MSTR® wordt niet toegepast bij chirurgisch gaas (matjes), infectie, zwelling of zonnebrand. Bj een nieuwe of recente operatie begint het werken aan een litteken pas na minimaal 8 weken.

Als MSTR® wordt toegepast op een groot litteken  of op een litteken met een grote emotionele belasting dan zal het behandelen van dat litteken het enige werk zijn tijdens een behandeling. De reden hiervoor is dat de achterliggende betekenis van het litteken een diepe en emotionele reactie kan veroorzaken. Alleen al het aanraken van het litteken of  denken aan de gebeurtenis kan krachtige herinneringen oproepen. In een later stadium kan het behandelen van het litteken onderdeel zijn van een Bowenbehadeling.

Approved-MSTR-TM-jpg-1024x723.jpg